Využití Žižkovského nádraží? Ve hře je čtyřproudá silnice i depozitář

Spor o největší dochovanou funkcionalistickou průmyslovou stavbu v Praze trvá. Doposud navrhovaná řešení, jak využít budovy staré pětasedmdesát let, se totiž v případě, že Nákladovému nádraží Žižkov zůstane status kulturní památky, zdají být příliš nákladná a slibují špatnou či nulovou návratnost.

Žižkovské nákladové nádražíÚřední, politický i ekonomický boj o chátrající areál se vede od roku 2005. Situace se zkomplikovala loni, kdy bylo žižkovské nádraží vyhlášeno kulturní památkou. Několik subjektů proti tomuto rozhodnutí podalo rozklad, včetně Českých drah jako majitele nádraží a přilehlých pozemků. Přitom právě České dráhy a potažmo i ministerstvo dopravy by se podle prvního náměstka ministra dopravy Pavla Dobeše Lukáše Hampla měly zajímat o to, aby byl majetek řádně využíván. „Myslím, že je trestuhodné, když tento pozemek není vůbec využíván a domnívám se, že je v zájmu všech stran, aby ty hodnoty, které tu jsou, už dále nechátraly, aby se revitalizovaly a začaly reálně využívat,“ uvedl Hampl.

Stát na Jarovskou spojku nepřispěje

Více než třiatřicet hektarů na území Prahy 3 si vyhlédl investor v čele s developerskou společností Sekyra Group ke zbudování projektu Žižkov Citysídelního a administrativního komplexu pro patnáct tisíc obyvatel. Žižkovská radnice má s nádražím jiné plány – chce přes pozemky vést čtyřproudou kapacitní komunikaci, takzvanou Jarovskou spojku. Ta má Žižkov napojit na budoucí východní část městského okruhu.

Žižkov City_vizualizaceDo jednání o případné zbourání Nákladového nádraží Žižkov se však nyní vložil ministr dopravy Pavel Dobeš. Zastupitelům Prahy 3 sdělil, že do návrhu státního rozpočtu se nedostala původně plánovaná dvoumiliardová dotace na vybudování Jarovské spojky, a proto není možné počítat při financování výstavby s pomocí státu.

Určitou novinku vnesl do problematiky ministr kultury Jiří Besser. Navrhuje využít budovy nádraží jako depozitář pro Národní knihovnu. Konečné rozhodnutí je ale podle Dobeše nadále otevřené. Z toho důvodu požádal zastupitele, aby podpořili myšlenku vypsání mezinárodní architektonické soutěže na využití celého komplexu.

Bezpečnost zajištěna

Někteří zastupitelé se obávají, aby se nádraží nestalo místem, kde se budou shromažďovat bezdomovci nebo narkomani. Tyto starosti se ukázaly jako liché, neboť Dobeš se s představiteli Českých drah dohodl na zajištění dostatečné ostrahy objektů. „Lze říci, že bezpečnostní rizika spojená s provozem budov do doby rozhodnutí o jejich budoucím využití, jsou eliminována,“ konstatoval ministr.

Vyšlo na http://www.denik.cz/regiony/zizkovske-nakladove-nadrazi-dos20111005.html

 

Přečtěte si také

  1. Žižkovské nákladové nádraží: revitalizace a smysluplné využití nejsou možné Plánovaná přeměna Nákladového nádraží Žižkov developerskou společností Sekyra Group na moderní rezidenční čtvrť Žižkov City s kancelářemi, obchody a bydlením...