Jaká je budoucnost pražských nádraží?

Vlak je stále oblíbeným způsobem přepravy po Praze. Denně využije pro cestování po Praze vlaku více než 100 tisíc cestujících. Stav nádraží tomu však neodpovídá. Nejenže nádraží jsou často v dezolátním stavu, ale některé stanice a zastávky jsou i úplně zrušeny. O zrušené či chátrající nádraží mají zájem především developerské společnosti, pro které jsou nádraží zajímavé objekty z pohledu revitalizace a možné budoucí výstavby.

Žižkov City - Projekt revitalizace Nákladového nádraží Žižkov

S odkupem a využitím nádražních pozemků však ve většině případů bývá problém, protože často jsou nádražní budovy či celé areály památkově chráněny. Výsledkem jsou pak dlouhotrvající spory o tom, zda je potřeba dané objekty památkově chránit či je možné sejmout památkovou ochranu a započít s výstavbou developerských projektů. Důsledkem těchto sporů bývá většinou další chátrání objektů.

Mezi chátrající pražská nádraží patří např. Praha-Vyšehrad, Praha-Bubny či Nákladové nádraží Žižkov.

Sekyra Group a pražská nádraží

Developerská společnost Sekyra Group se významně zajímá o revitalizace pražských nádraží v rámci svých dvou projektů – Smíchov City a Žižkov City.

Smíchov City - Projekt revitalizace smíchovského nákladového nádraží

Projekt Smíchov City je zaměřen na kompletní revitalizaci smíchovského nákladového nádraží a jeho okolí.  Na ploše téměř 210 tisíc metrů čtverečných by mělo vzniknout nové městské centrum Smíchova s obytnými domy, kancelářemi, obchody, občanskou vybaveností a samozřejmě také zelení a odpočinkovými plochami. Projekt Smíchov City by měl obnovit zpřetrhané vazby mezi vltavským nábřežím a okolními kopci.

Žižkov City - Projekt revitalizace Nákladového nádraží Žižkov

Druhým projektem je Žižkov City – projekt revitalizace Nákladového nádraží Žižkov. Podobně jako na Smíchově, tak i na Žižkově by mělo vzniknout moderní městské centrum, které bude nabízet jak možnost bydlení, práce, tak i zábavy a relaxace. Spuštění projektu Žižkov City však brání neustálé tahanice ohledně toho, zda má být Nákladové nádraží Žižkov památkově chráněné nebo ne. Při výstavbě projektu by totiž došlo k demolici stávajícího objektu nádraží.

Přečtěte si také

  1. Budoucnost Nákladového nádraží Žižkov je nejistá. Podobně jsou na tom i jiné stavby. Památkáři stojí v cestě projektu Žižkov City, který by měl nahradit funkcionalistickou budovu žižkovského nákladového nádraží moderní rezidenční čtvrtí s kancelářemi,...
  2. Žižkovské nákladové nádraží: revitalizace a smysluplné využití nejsou možné Plánovaná přeměna Nákladového nádraží Žižkov developerskou společností Sekyra Group na moderní rezidenční čtvrť Žižkov City s kancelářemi, obchody a bydlením...