Vlak je stále oblíbeným způsobem přepravy po Praze. Denně využije pro cestování po Praze vlaku více než 100 tisíc cestujících. Stav nádraží tomu však neodpovídá. Nejenže nádraží jsou často v dezolátním stavu, ale některé stanice a zastávky jsou i úplně zrušeny. O zrušené či chátrající nádraží mají zájem především developerské společnosti, pro které jsou nádraží zajímavé objekty z pohledu revitalizace a možné budoucí výstavby.
S odkupem a využitím nádražních pozemků však ve většině případů bývá problém, protože často jsou nádražní budovy či celé areály památkově chráněny. Výsledkem jsou pak dlouhotrvající spory o tom, zda je potřeba dané objekty památkově chránit či je možné sejmout památkovou ochranu a započít s výstavbou developerských projektů. Důsledkem těchto sporů bývá většinou další chátrání objektů.
Mezi chátrající pražská nádraží patří např. Praha-Vyšehrad, Praha-Bubny či Nákladové nádraží Žižkov.
Sekyra Group a pražská nádraží
Developerská společnost Sekyra Group se významně zajímá o revitalizace pražských nádraží v rámci svých dvou projektů – Smíchov City a Žižkov City.
Projekt Smíchov City je zaměřen na kompletní revitalizaci smíchovského nákladového nádraží a jeho okolí. Na ploše téměř 210 tisíc metrů čtverečných by mělo vzniknout nové městské centrum Smíchova s obytnými domy, kancelářemi, obchody, občanskou vybaveností a samozřejmě také zelení a odpočinkovými plochami. Projekt Smíchov City by měl obnovit zpřetrhané vazby mezi vltavským nábřežím a okolními kopci.
Druhým projektem je Žižkov City – projekt revitalizace Nákladového nádraží Žižkov. Podobně jako na Smíchově, tak i na Žižkově by mělo vzniknout moderní městské centrum, které bude nabízet jak možnost bydlení, práce, tak i zábavy a relaxace. Spuštění projektu Žižkov City však brání neustálé tahanice ohledně toho, zda má být Nákladové nádraží Žižkov památkově chráněné nebo ne. Při výstavbě projektu by totiž došlo k demolici stávajícího objektu nádraží.
Přečtěte si také
- Budoucnost Nákladového nádraží Žižkov je nejistá. Podobně jsou na tom i jiné stavby. Památkáři stojí v cestě projektu Žižkov City, který by měl nahradit funkcionalistickou budovu žižkovského nákladového nádraží moderní rezidenční čtvrtí s kancelářemi,...
- Žižkovské nákladové nádraží: revitalizace a smysluplné využití nejsou možné Plánovaná přeměna Nákladového nádraží Žižkov developerskou společností Sekyra Group na moderní rezidenční čtvrť Žižkov City s kancelářemi, obchody a bydlením...