Besserovi památkáři znovu prozkoumají Nákladové nádraží Žižkov

Ministr kultury Jiří Besser vydal další rozhodnutí týkající se pětasedmdesát let starého žižkovského nákladového nádraží: vrátil proces vyhlášení části areálu kulturní památkou zpět památkářům svého ministerstva. Proti bývalému nádraží jako kulturní památce je vedení radnice Prahy 3, České dráhy i developer Sekyra Group, který chce na místě postavit novou rezidenční čtvrť.

Status památky stavbu bytů nedovoluje

Nákladové nádraží ŽižkovBesser zvážil doporučení rozkladové komise ministerstva a také fakt, že resort se už koncem roku 2009 vyjadřoval ke konceptu nového územního plánu Prahy 3, který s demolicí budovy nádraží počítal. Odbor památkové péče ministerstva proti tomu tehdy nic nenamítal. Část nádraží byla za kulturní památku vyhlášena v závěru loňského roku a toto vyhlášení zatím platí. Pokud by nebyl status kulturní památky změněn, nemohla by být hlavní budova nádraží zbourána a projekt nové bytové výstavby Žižkov City by dostal červenou.

Přední česká developerská společnost Sekyra Group, která chce spolu s Českými drahami v Praze 3 čtvrť pro 15 tisíc lidí stavět, rozhodnutí ministra Jiřího Bessera vítá a jeho argumenty považuje za objektivní. Zatím ale odmítá se k celé problematice blíže vyjadřovat, dokud nebude k dispozici definitivní rozhodnutí ministerstva.

takto by měla vypadat realizace Žižkov CityCo možná nevíte o Nákladovém nádraží Žižkov:

  • Nádraží mělo odlehčit železničnímu uzlu v Praze odklonem nákladních vlaků z centra.
  • Sloužilo k překládce zboží na nákladní automobily, byly zde například i chladicí boxy na uložení potravin.
  • Autory projektu budovy nádraží jsou Karel Caivas a Vladimír Weiss, realizovala ho v letech 1931–1936 firma Karla Skorkovského, Bohumila Belady a Františka Strnada.
  • Oficiálně provoz nádraží trval do roku 2002.

Přečtěte si také

  1. Žižkovské nákladové nádraží: revitalizace a smysluplné využití nejsou možné Plánovaná přeměna Nákladového nádraží Žižkov developerskou společností Sekyra Group na moderní rezidenční čtvrť Žižkov City s kancelářemi, obchody a bydlením...
  2. Budoucnost Nákladového nádraží Žižkov je nejistá. Podobně jsou na tom i jiné stavby. Památkáři stojí v cestě projektu Žižkov City, který by měl nahradit funkcionalistickou budovu žižkovského nákladového nádraží moderní rezidenční čtvrtí s kancelářemi,...
  3. Využití Žižkovského nádraží? Ve hře je čtyřproudá silnice i depozitář Spor o největší dochovanou funkcionalistickou průmyslovou stavbu v Praze trvá. Doposud navrhovaná řešení, jak využít budovy staré pětasedmdesát let, se totiž...