Podíváme-li se na aktuální developerské projekty v Praze, tak Nákladové nádraží Žižkov je rozhodně jedním z nejožehavějších témat. Objekt nákladového nádraží patří společnosti Žižkov Station Development, kterou vlastní developerská společnost Sekyra Group a České dráhy.
V prostoru zanedbaného nádraží má vyrůst nová čtvrť nazvaná Žižkov City. Realizaci projektu však brání neustálé tahanice o to, jestli mají být budova nákladového nádraží a přilehlé objekty prohlášeny za kulturní památku.
Dne 21. února 2012 Ministerstvo kultury ČR již podruhé vyhlásilo Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou.
Říkáte si: „Už podruhé?!“
Ano, objekt byl již jednou památkou prohlášen, ale společnost Žižkov Station Development se proti rozhodnutí odvolala a ministr kultury Jiří Besser vrátil vloni v květnu celou záležitost k opakovanému přezkoumání odboru památkové péče.
Odbor znovu rozhodl, že Nákladové nádraží Žižkov má nezpochybnitelnou historickou, technickou a architektonickou hodnotu a mělo by být kulturní památkou. Oproti původnímu rozhodnutí došlo ke změně v určení rozsahu památky – památkou byla vyhlášena hlavní budova nádraží, avšak status památky se již nevztahuje na přilehlé budovy vrátnic a původní oplocení.
Společnost Žižkov Station Development se podle očekávání odvolala i proti tomuto druhému vyhlášení nákladového nádraží kulturní památkou. Celá budoucnost Nákladového nádraží Žižkov teď záleží na výsledku správního řízení Ministerstva kultury ČR.
Přečtěte si také
- Besserovi památkáři znovu prozkoumají Nákladové nádraží Žižkov Ministr kultury Jiří Besser vydal další rozhodnutí týkající se pětasedmdesát let starého žižkovského nákladového nádraží: vrátil proces vyhlášení části areálu...
- Žižkovské nákladové nádraží: revitalizace a smysluplné využití nejsou možné Plánovaná přeměna Nákladového nádraží Žižkov developerskou společností Sekyra Group na moderní rezidenční čtvrť Žižkov City s kancelářemi, obchody a bydlením...
- Budoucnost Nákladového nádraží Žižkov je nejistá. Podobně jsou na tom i jiné stavby. Památkáři stojí v cestě projektu Žižkov City, který by měl nahradit funkcionalistickou budovu žižkovského nákladového nádraží moderní rezidenční čtvrtí s kancelářemi,...
- Využití Žižkovského nádraží? Ve hře je čtyřproudá silnice i depozitář Spor o největší dochovanou funkcionalistickou průmyslovou stavbu v Praze trvá. Doposud navrhovaná řešení, jak využít budovy staré pětasedmdesát let, se totiž...
- Jaká je budoucnost pražských nádraží? Vlak je stále oblíbeným způsobem přepravy po Praze. Denně využije pro cestování po Praze vlaku více než 100 tisíc cestujících....